utorok 31. októbra 2017

Dnes trošku netradične o NE-tvorení so 4-5 mesačnými deťmi.



Takže :D keďže mám doma prckov dvoch, samozrejme, že toho mladšieho nezanedbávam aj keď sa s ním nedá tvoriť ešte tak ako s Liou. Tento blog nie je čisto len o maľovaní a vyrábaní darčekov a dekorácií, ale aj o tom, ako si doma môžete jednoducho vyrobiť rôzne poznávacie, edukačné aktivity, objavovať či skúmať. 

Odkedy Lianka nastúpila do škôlky začala som sa po doobediach viac sústrediť na Martinka, ktorý vtedy mal 4 mesiace dnes už 5 a pol. Toto obdobie (aby sme ho správne zadefinovali, obdobie dojčaťa podľa Eriksona- alebo tiež receptívna fáza, čiže otvorenosť okolitému svetu a jeho podnetom) je skvelé na začiatky senzomotorických cvičení. Piaget označuje toto obdobie tiež ako fázu senzomotorickej inteligencie, pretože tu hrá hlavnú rolu vnímanie a motorika. Pre rozvoj poznávacích procesov je v tomto veku najdôležitejšie práve zrakové vnímanie. 4 mesačné dieťa vidí už na vzdialenosť viac ako 50 cm a v pol roku dokáže fixovať predmety vzdialené až na 1 m. Práve zrakové podnety sú impulzom pre dvíhanie či otáčanie hlavičky, pretože dieťa chce lepšie vidieť. Medzi 3-5 mesiacom sa zlepšuje už aj schopnosť sledovať pohybujúci sa predmet. Tiež by Vás mohlo zaujímať, že deti rozlišujú zelenú a červenú skoro po narodení a v 2-3.mesiaci rozoznávajú základné farby, no dávajú prednosť červenej a modrej pred žltou a zelenou. Zaujímavé je, že aj dospelí ľudia preferujú práve tieto dve farby, a tak sa predpokladá, že je to čiastočne vrodené. 


Čo sa týka motorického vývinu, v 4. mesiaci dieťa už uchopí hračku a dá ju do úst. Práve ústa sú v tomto období dôležitým prostriedkom pre kontakt s okolím. Keď dieťa potrebuje niečo preskúmať, jednoducho to strčí do úst. Náš Maťulo bude naozaj veľký objaviteľ, lebo v tej pusine má naozaj všetko! Od 4 mesiacov sa dieťa dokonca zaujíma už aj o efekt činnosti , ktorú robí, všimnite si, že už si vedome potiahne hračku, o ktorej vie že potom začne hrať. Musíme si však uvedomiť, že čokoľvek budeme s takýmto malým drobcom skúšať, bude to trvať len krátko, pretože jeho pozornosť je ešte veľmi krátkodobá a pamäť sa prejavuje najmä v znovupoznaní predmetov alebo osôb, čiže opakovať opakovať opakovať :D.





V 3.mesiaci nájde dieťatko už aj zdroj zvuku, v 4. rozoznáva známe hlasy a začína produkovať vlastné zvuky, hrkúta prvé slabiky, džavoce, dokáže hlasom vyjadriť svoje pocity inak ako len krikom. Deti tiež veľmi radi donekonečna opakujú to, čo ich zaujalo a počúvajú svoj vlastný hlasový prejav. :)

A na záver teoretickej časti :D už v 3. mesiaci sa dieťa naučí pomocou úsmevu komunikovať. Tento úsmev nazývame tiež sociálny úsmev a je prejavom záujmu o kontakt s inými osobami.


Všetky tieto poznatky som čerpala zo skrípt a kníh z môjho vysokoškolského štúdia, tak dúfam, že som Vám aspoň trošku priblížila čo sa v tomto období deje s vašimi prckami, samozrejme nezabúdajte, že každé dieťa je jedinečné a iné, to ktoré sa napríklad prevaľuje už v 3 mesiaci môže oveľa neskôr začať rozprávať alebo naopak. Neporovnávajte, nechajte mu vlastné tempo a všetko bude ako má :) Náš Maťko je tiež oveľa lenivejší no zato oveľa väčší ako bola Lianka v jeho veku. Teraz Vám ukážem pár jednoduchých aktivitiek, ktoré môžete s týmito malými drobcami skúšať:)


Pripevnený kamarát 
Ak drobcovi pripevníte do dupačiek, teda do bezprostrednej blízkosti nejakú plyšovú hračku, môžete si byť istý, že na pár minút ho nič iné zaujímať nebude :) V prípade "ukecaného" dieťaťa (ja mám teda obidve) bude hračke bľabotať aj 3 minúty vkuse :D.



Vankúšové objavovanie
Vankúšové preto, že ak je dieťa na brušku, ťažko sa mu hýbe rúčkami alebo do nich niečo chytá, no ak ho položíte na vankúš, najlepšie ten dlhý tehotenský alebo dojčenský (pretože sa dá okolo neho ohnúť a tým ho zafixovať proti prevaleniu) bude mať dieťatko oveľa lepší rozhľad a najmä voľné rúčky na objavovanie. Potom už mu len stačí dať do nejakej nádoby predmety na objavovanie. Na fotkách vidíte napríklad niečo mäkké alebo guľaté hladké. Takto môžete použiť rôzne veci s rôznym povrchom či tvarom no pozor na príliš ťažké, tvrdé či ostré predmety. V lete môžete do misky naliať aj vodu a dieťatko si v nej môže špliechať a máčať rúčky, my sme to však v tomto počasí neriskovali. :)






Zvuky, zvuky a zvuky
Ako už som písala vyššie dieťa vníma zvuky veľmi intenzívne a podnecuje ho to vo vlastnom džavotaní, a preto je veľmi dobré, ak dieťatku veľa spievate alebo sa s ním rozprávate pri prebaľovaní, papaní, hraní, v blízkom kontakte z malej vzdialenosti. A potom, keď si potrebujeme zavesiť prádlo či uvariť večeru sú na trhu rôzne hracie pískajúce a blikajúce hračky, pri ktorých ako už som tiež písala deti po čase vedia vnímať efekt, a teda, že ak potiahnu alebo buchnú, hračky začnú hrať :).





Nôžkové hry
Dieťatko neobjavuje len rúčkami, ale používa k tomu aj nôžky a ako viete, veľakrát ich dokáže dvihnúť vyššie než my dokonca si ich cmúľať. Na takéto aktivity sú ako stvorené tieto hravé ponožky, ktoré šuštia, hrkajú alebo pískajú. Taktiež môžete deťom uviazať o nôžky héliom napustené balóny, najlepšie červený a modrý, ktoré sa budú nad ním vznášať alebo tiež v teplom počasí dať dieťatku pod nôžky misku s vodou, v ktorej si môže kopkať (najlepšie ak ho pri tom budete v sede držať na rukách). No a sú aj všelijaké " kopkacie" hračky ako napríklad táto od CHICCO, ktorá pri kopnutí do tlačidiel vydáva rôzne zvuky. :)




Svetielka
Nie nadarmo väčšina hračiek svieti alebo bliká, veď aj u nás dospelých to funguje tak, že nás upúta, to čo svieti. Jednoduchý a lacný spôsob svetelnej "hračky", ktorá nesvieti priamo do očí je: dať do misky baterku, večné svetlo alebo iný svietiaci predmet, ktorý v uzavretej miske pekne svieti a hrká.



Rozprávky
Samozrejme nezabudnite svojim deťom čítať. Ja som s tým u oboch začala už v brúšku, no verím, že nikdy nie je neskoro. Rozvíjate tým nie len slovnú zásobu, rečový prejav, ale aj fantáziu detí, a tá je v živote naozaj dôležitá! Veď ako povedal Albert Einstein: " Ak chcete mať inteligentné deti, čítajte im rozprávky".

Takto krásne som v nemocnici počúval rozprávku O Guľkovi bombuľkovi :)

a potom sme si spolu čítali, riekanky, básničky, a mamina mi pri tom gestikulovala, tak som sa na nej rehotal :D

knižky sú pre nás najlepší darček :)


V najbližšom "Martinkovom" príspevku Vám priblížim znovu niečo z teórie o polročných deťoch a tiež nejaké ďalšie aktivitky :) Prajeme Vám krásny zvyšok dňa.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Liankine veľkonočné tvorky